قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان مالیات پرداختی اصناف در هر سال چقدر است؟ + جدول مجرد‌ها هم می‌توانند یارانه خود را تفکیک کنند؟ علت کاهش و ماندگاری نرخ دلار در کانال ۵۹ هزار تومان چه بود؟ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وام ۱۸۵ میلیون تومانی بدون سود دریافت کنید + جزئیات محدودیت عجیب سایپا برای متقاضیان طرح پیش فروش خودرو (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده مدیرعامل شرکت پدیده شد کاهش نرخ رشد پول در فروردین ماه ۱۴۰۳ گران‌فروشی در صدر تخلفات بانوان آرایشگر در مشهد | مهر و موم یک آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سکه امامی از رشد قیمت در بازار طلا جا ماند پلمب یک کارخانه ماکارونی در تهران (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به دغدغه اخیر طلافروشان بیش از ۸ هزار بنگاه املاک در مشهد به کد کیوآر تجهیز شدند بیش از ۲ میلیون پروژه نهضت ملی مسکن چشم انتظار مشارکت‌های مردمی نفت سنگین ایران گران‌تر شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۶۰۰ تن ریواس از این شهرستان خراسان رضوی برداشت شد شرکت دخانیات ایران به دلیل فروش توتون فاسد ۱۶۰ میلیارد تومان جریمه شد چرا یارانه امروز واریز نشد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بلوار توس مشهد و فایل‌های اجاره قیمت مناسب (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ثبت‌نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سرمایه‌گذاری برای نصب پنل‌های خورشیدی در خراسان‌رضوی به‌صرفه است؟
سرخط خبرها

چه عواملی بر افزایش قیمت ارز تاثیرگذار است؟ (۲۷ فروردین ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۲۱۹۲۲
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
چه عواملی بر افزایش قیمت ارز تاثیرگذار است؟ (۲۷ فروردین ۱۴۰۳)
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد از عوامل تاثیر گذار بر قیمت افزایشی ارز خبرداد.

وحید ارشدی در گفت و گو با خبرنگار شهرآرانیوز، درخصوص آخرین تحولات بازار ارز و سکه اظهار کرد: در ایران عمده‌حجم ارز  دست دولت و‌ شرکت‌های دولتی و‌ خصوصی است؛ بنابراین قدرت قیمت‌گذاری توسط دولت صورت می‌گیرد، اما متاسفانه آن‌چیزی که‌ تعیین‌کننده قیمت ارز است، بازار ارز خواهد بود که بدون حاکم بودن مؤلفه‌ها و‌ پیش فرض‌های بازار مطلوب، همچون شفافیت و رقابت تعیین کننده قیمت است و سایر متغیر‌های اقتصادی از جمله تورم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: دولت با استفاده از حاکم کردن مالیات بر عواید سرمایه و به صفر رساندن مالیات بر تولید باید رانت ارز و سایر دارایی‌ها را به صفر رسانده و این دارایی‌ها را در خدمت تولید درآورد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: الان‌متاسفانه همه بازیگران که صاحب دارایی ارز هستند از وجود رانت ارزی منفعت می‌برند و فساد‌های مختلف و شاخص‌های نامطلوب اقتصادی مانند تورم از اینجا نشات می‌گیرد. دولت باید با یک منطق درست بر اساس حجم ارزی که در اختیار دارد قیمتی را هدفگذاری کند و بازار را از طریق جعبه ابزار‌های مالیاتی به سمت آن قیمت هدایت کند و اقتصاد را از این بی ثباتی نجات دهد. قطعا اگر عمده منابع ارزی دست مردم بود و پیشفرض‌های بازار حاکم بود تعیین قیمت ارز می‌توانست توسط بازار باشد، اما در حال حاضر اینگونه‌نیست.

ارشدی بیان کرد: در ایران‌متغیر ارز نسبت به مسائل خارجی حساس است و قاعدتا به سمت افزایش می‌رود، اما می‌توان با سیاستگذاری و‌کنترل انتظارات رشد را کاهش داد و به سمت تثبیت برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->